Aktuality

Poliaci a Slováci chcú vytvoriť systém verejnej komunikácie na poľsko-slovenských hraniciach – Pomôžte aj vy

Vytvorenie spoločného, poľsko-slovenského systému verejnej komunikácie pri hraniciach a skoordinovanie cestovného poriadku slovenských a poľských autobusov cestujúcich do prihraničných miest – tak znie hlavný cieľ spoločnej kampane Poľsko-Slovensko. (www.facebook.com/polskaslowacja) Poľskí a slovenskí aktivisti, ktorí sa zaujímajú o prehĺbenie vzájomnej spolupráce medzi našimi krajinami, prosia o podporu tejto iniciatívy zvlášť cez samosprávy a média z prihraničných regiónov ako napríklad Orava, Kysuce, Spiš, Liptov alebo Šariš. Pomôcť môže každý aspoň lajknutím stránky na Facebooku, veľkou podporou by bolo tiež poinformovanie o iniciatíve na internetových stránkach prihraničných miest a obcí alebo informácia v lokálnych novinách.

V súčasnosti medzi Poľskom a Slovenskom prakticky nepremávajú žiadne lokálne vlaky ani autobusy. Medzitým záujem o návštevy je evidentný. Poliaci radi trávia dovolenku v slovenských horách, Slováci chodia nakupovať do Nowého Targu, Jabloniek alebo Krosna. Cesty sa však uskutočňujú súkromnými autami, lebo verejná komunikácia medzi Poľskom a Slovenskom prakticky neexistuje.

Riešenia navrhované aktivistami berú do úvahy obavy lokálnych dopravcov, ktorí nechcú pripustiť zahraničnú konkurenciu na trasách, ktoré používajú. Preto model navrhovaný cez skupinu „Poľsko-Slovensko“ pozostáva z myšlienky, na základe ktorej by bolo možné cestovať poľskými autobusmi do prihraničného miesta a tam presadnúť na rovnakej zastávke na slovenský autobus, ktorým by sa dalo cestovať do ďalšej prihraničnej zastávky (napr. Trstená, Čadca, Poprad, Bardejov). To vyžaduje uzavretie poľsko-slovenskej medzinárodnej zmluvy, na základe ktorej by slovenský dopravca by mohol cestovať nie len do poslednej dediny pred poľskou hranicou, ale do prvej poľskej lokality – a takéto spojenia by boli vytvorené na rovnakej podstate ako vnútroštátna hromadná doprava. Napríklad autobusová linka Trstená – Suchá Hora by bola predĺžená o 2 km a jej koncová zastávka by sa nachádzala v poľskom Chocholove, kde pasažier môže presadnúť na poľský autobus do Zakopaného alebo Nového Targu. Alebo na druhú stranu – prestupná zastávka z poľskej linky na slovenskú by sa nachádzala v Suchej Hore, kam by dochádzali (bez potreby medzinárodných licencií) poľské autobusy.

Iniciátori kampane sa v tejto veci obrátili na poslancov poľského Sejmu, výsledkom čoho boli poslanecké interpelácie smerované do Ministerstva infraštruktúry. Ministerstvo pozitívne odpovedalo a odporučilo posunutie rokovaní do medzivládneho priestoru a vytvorenie poľsko-slovenskej komisii zaoberajúcej sa dopravou.

Považujeme navrhnuté riešenia za optimálne – na jednej strane zabezpečia dobrú komunikáciu poľsko-slovenského pohraničia, a tiež nenarúšajú záujmy lokálnych dopravcov. Naopak, zabezpečuje im to nových klientov. Preto sa obraciame na vás všetkých s prosbou o podporu našich aktivít. Naša kampaň funguje na FB stránke www.facebook.com/polskaslowacja – lajknutím stránky prejavíte podporu našich snáh a záujem o rozvoj poľsko-slovenských kontaktov. Taktiež prosíme o poinformovanie o našej iniciatíve všetkých vašich známych a umiestnenie tohto apelu v prihraničných miestach, dedinách alebo lokálnych médiách.

Nezmeškajte novinky zo sveta Vysokých Tatier - odoberajte náš newsletter:

Fero Mrázik

Fero Mrázik žije, lyžuje, lezie a chodí po horách od narodenia. Od roku 2000 je členom dobrovoľnej horskej služby THS-DZ, kde od roku 2009 zastával funkciu podpredsedu a od r. 2020 je jej predsedom. Od roku 2009 je medzinárodným horským sprievodcom UIMLA.

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *