Lanovka na Lomnický štít opäť v prevádzke

Visutá lanovka na Lomnický štít má za sebou pravidelnú výmenu ťažného lana. Zaujímavý technický kúsok v náročnom vysokohorskom prostredí spolu so všetkými nevyhnutnými kontrolami zvládol personál lanovky za dva týždne.

Lanovka na 2634 metrov vysoký Lomnický štít prekonáva 855 metrové prevýšenie a jazdu zo Skalnatého Plesa absolvuje za 8,5 minúty. Po prvýkrát previezla pasažierov v roku 1941. „Na svoju prevádzku využíva lanovka v súčasnosti dve nosné laná, po ktorých sa ako po koľajniciach presúva medzi oboma stanicami, a jedno ťažné lano, ktoré zabezpečuje samotný pohyb lanovky. A práve ťažné lano sme kvôli opotrebeniu museli vymeniť,“ uviedol po skončení prác riaditeľ horského strediska Vysoké Tatry Dušan Slavkovský.

Laná lanovky dostávajú počas prevádzky poriadne zabrať najmä vďaka extrémnym podmienkam. „V lete doň často udierajú blesky, v zime zasa úradujú nielen extrémne mrazy ale napríklad aj poriadne  hrubá  námraza. Laná sa opotrebúvajú, preto ich v pravidelných intervaloch kontrolujeme a vymieňame. V prípade ťažného lana je tento interval 5-12 rokov, v závislosti od opotrebenia. Súčasná výmena bola  štvrtou výmenou ťažného lana počas môjho 25-ročného pôsobenia na lanovkách,“ uviedol prevádzkový riaditeľ lanových dráh Ján Slamený.  

Transport nového lana
Transport nového lana

Vymeniť lano nie je jednoduché

Nové 4,2 km dlhé lano s priemerom 26,5mm a vážiace 10 700 kg museli najprv autom vyviezť na medzistanicu Štart, odkiaľ ho navijakom cez terén dostali na Skalnaté Pleso. „Tam sme ho montážnym spletom pripevnili  na staré ťažné lano, za pomoci ktorého sa nové obtiahlo v celom úseku. Priamo na Skalnatom Plese sa nové lano v predpísanom ťahu prichytilo koncovkami o záves kabíny. Staré lano sa počas montáže súčasne odoberalo a rezalo na dĺžku cca 2 m, aby sa dalo zviezť a následne zlikvidovať. Tento v skratke opísaný postup prác trval takmer 12 dní,“ vysvetlil komplikovanú technickú operáciu Slamený.

Lano nad medzistanicou ŠTART
Lano nad medzistanicou ŠTART

Unikátna visutá červená lanovka následne absolvovala nevyhnutné testovacie jazdy a kontroly a dnes je už opäť v plnej kondícii a v prevádzke pre verejnosť. Ponúka možnosť pohodlnej dopravy na Lomnický štít, na ktorom sa okrem astronomického pracoviska SAV a meteorologickej stanice nachádza aj najvyššie položená kaviareň na Slovensku – DEDO a dva apartmány, ktoré umožňujú zažiť výnimočnú Noc na Lomnickom štíte. Štandardná kapacita, ktorá je 14 osôb plus sprievodca, je v súčasnosti z preventívnych dôvodov kvôli koronakríze obmedzená na 8 pasažierov a sprievodcu.

odvíjanie lana
Odvíjanie lana

Prevádzka tatranských lanoviek

Po výmene lana sú tak v súčasnosti už v dennej prevádzke lanovky na celej trase z Tatranskej Lomnice až na Lomnický štít, premáva aj pozemná lanovka zo Starého Smokovca na Hrebienok. Lanovka Solisko Expres na Štrbskom Plese je k dispozícii zatiaľ vo víkendovom režime. Vďaka uvoľneniu preventívnych opatrení sú tatranské strediská pripravené obslúžiť návštevníkov a dopriať im pohodlie a zážitky v reštauráciách, kaviarňach, na atrakciách či v športových obchodoch. Ubytovanie je možné v Grandhoteli Praha v Tatranskej Lomnici ako aj v apartmánoch na Lomnickom štíte.

Vedeli ste, že…

Materiál na výstavbu lanovky na Lomnický štít bol na Skalnaté pleso dovezený koňmi a na Lomnický štít dopravený ľuďmi, ktorí tak na vrchol vyniesli takmer 300 ton materiálu do výšky 2 634 m.

Lanovku stavalo približne 70 ľudí z Lendaku, Spišskej Belej a Kežmarku. Jedno montážne lano nieslo vo svojich rukách na štít 36 nosičov.

Budovy lanoviek boli vytesané z kameňa použitého z neďalekého kameňolomu.

Tu sa dozviete viac z histórie lanovky na Lomnický štít.

Zdroj: TMR

Fero Mrázik

Fero Mrázik žije, lyžuje, lezie a chodí po horách od narodenia. Od roku 2000 je členom dobrovoľnej horskej služby THS-DZ, kde od roku 2009 zastáva funkciu podpredsedu. Od roku 2009 je medzinárodným horským sprievodcom UIMLA.

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *

X